Serc

Belangrijke informatie voor Bedrijven op Internet

27 tips om uw conversie te verhogen

Veel website-eigenaren besteden tijd en geld aan zoekoptimalisatie software, maar vergeten zich daarna te richten op de optimalisatie van het aantal conversies. Ze zijn tevreden met 1 of 2% aan conversies, zonder te beseffen dat er met wat kleine aanpassingen een hoger percentage bereikbaar is.

Bezoekers omzetten naar kopers is deels een wetenschap, deels een kunst. Er is geen standaard formule toe te passen, maar hier vindt u 27 tips om het aantal conversies te stimuleren.

  1. Gebruik afbeeldingen van producten in de winkelwagen
    Door het gebruik van afbeeldingen zorgt u ervoor dat bezoekers onthouden wat er in hun winkelwagentje zit. Daarnaast zorgt het ervoor dat de bezoeker in zijn hoofd de reden van aankoop nog eens extra benadrukt. De kans dat een bezoeker gaat afrekenen stijgt.

  2. Houd het eenvoudig
    Hoe makkelijker het voor bezoekers is om iets te kopen op uw website, hoe meer u zult verkopen en hoe minder u te maken krijgt met volle, maar verlaten winkelwagentjes. Zorg dat uw producten eenvoudig gevonden en besteld kunnen worden.

  3. Zorg voor volledige contactinformatie, inclusief telefoonnummer
    Bezoekers willen zeker weten dat uw bedrijf echt bestaat en dat ze u kunnen bereiken als er problemen zijn. Vermeld dus altijd prominent de contactinformatie op uw website, waaronder een e-mailadres en telefoonnummer.

  4. Moedig bezoekers aan gedurende het afrekenen
    Door bezoekers te laten zien in welke fase van het afrekenproces ze zich bevinden, moedigt u ze aan de bestelling af te maken. Ze weten hierdoor na iedere stap ook welke stappen ze nog moeten doorlopen voordat het afrekenproces is voltooid.

  5. Zorg voor een link terug naar de productpagina
    Nadat een bezoeker een product in het winkelwagentje plaatst, moet hij de mogelijkheid hebben de productpagina te bekijken in een nieuw scherm (bijvoorbeeld door op het product te klikken). Hierdoor kan de bezoeker producten makkelijk vergelijken en weet hij zeker dat het juiste product aan zijn winkelwagentje is toegevoegd, zonder het winkelwagentje te verlaten.

  6. Maak geen geheim van verzendkosten
    Een bezoeker haakt snel af als de verzendkosten € 19,95 bedragen voor een product van € 9,95. Zorg ervoor dat u de verzendinformatie vermeldt op de eerste pagina van het afrekenproces. Als u de verzendkosten pas later toevoegt aan de totaalprijs dan vergroot u de kans met 72% dat bezoekers afhaken.

  7. Wees eerlijk over de voorraadstatus
    Ontdekt een bezoeker dat het product niet op voorraad is, ná het doorlopen van het afrekenproces? Dan komt hij niet meer terug. Zorg voor een actuele voorraadstatus die inzichtelijk is voor bezoekers. Mocht het onverhoopt toch een keer gebeuren, neem dan telefonisch contact op met u klant en zoek gezamelijk naar een oplossing.

  8. Zorg voor volledige productinformatie
    Zorg ervoor dat u uw producten tot in detail omschrijft, zoals maten, kleuren, stijlen en andere eigenschappen. De details hoeven niet direct zichtbaar te zijn, u kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een extra tabblad op het scherm. Zo zorgt u voor een kleiner percentage retourzendingen, de bezoeker weet immers wat hij koopt. Vermijd dus het bewust hypen van producten.

  9. Zorg dat uw Algemene Voorwaarden (AV) duidelijk en toegankelijk zijn
    Vermijd vage bewoordingen en geef duidelijk aan waar de koper aan toe is. Beschrijf bijvoorbeeld wat voor garantie u geeft en welk retourbeleid u hanteert. Houd u algemene voorwaarden leesbaar voor bezoekers en gebruik geen ingewikkelde zinnen.

  10. Zorg voor een menu met meerdere betaalmogelijkheden
    Niet iedere bezoeker heeft dezelfde voorkeur in het afrekenproces. Daarom moeten bezoekers verschillende betaalopties hebben, zoals pinnen, creditcard, PayPal, bankoverschrijving of contant bij afhalen (indien mogelijk). Maar overdrijf het zeker niet.

  11. Als bezoekers iets niet begrijpen dan is dat uw probleem
    Als een bezoeker op een verkeerde link klikt of een veld in het bestelformulier vergeet in te vullen, zorg dan voor een helder bericht en de mogelijkheid dit makkelijk te herstellen. De bezoeker heeft altijd gelijk, ook als hij het niet heeft... Met één klik is een bezoeker weer net zo gemakkelijk op een andere site.

  12. Neem cadeaubonnen op in uw aanbod
    Sommige bezoekers zijn op zoek naar een leuk cadeau, maar weten niet wat ze moeten kiezen. Een cadeaubon lost dit probleem op. Behalve dat u hierdoor toch nog iets verkoopt, wordt mogelijk ook de ontvanger van de cadeaubon in de toekomst een klant.

  13. Gebruik échte reacties van klanten
    Ontvangt u positieve reacties van klanten? Vraag dan toestemming op deze op uw website te plaatsen. Bedenk niet zelf reacties met namen als Diana E. uit Amsterdam, dit komt niet geloofwaardig over. Er zijn inmiddels genoeg mogelijkheden om via Social media je ongenoegen te uiten. Als iets niet goed is komen bezoekers daar steeds makkelijker vooraf achter.

  14. Zorg voor een klantenservice
    Bezoekers willen de zekerheid dat ze uw hulp kunnen krijgen en zich kunnen richten tot uw klantenservice. Als er bij u geen ruimte voor is, besteed het dan uit. Prijzen zijn op internet behoorlijk goed vergelijkbaar. Juist met een foutloze, snelle levering en een goede klantenservice maakt u het verschil.

  15. Vermijd afleidende links
    Als uw website vol staat met PPC-advertenties (Pay Per Click) en links naar andere pagina's, dan zal de bezoeker snel afgeleid raken. Het aantal bezoekers dat hierdoor niet verder komt dan de homepage zal sterk toenemen. Plaats alleen relevante links op een pagina.

  16. Zorg voor prikkels
    'Gratis verzending' en '10% bij besteding van minimaal € 50,-' zijn manieren om meer bezoekers om te zetten in kopers. Sommige bezoekers maken een klein rekensommetje en ontdekken dat ze op die manier iets voor de halve prijs krijgen.

  17. Verwelkom terugkerende kopers
    Uw klantenbestand bevat waardevolle informatie, waaronder namen, aankopen en bedragen. Dit maakt het mogelijk een terugkerende koper persoonlijk te verwelkomen en hem aankoopmogelijkheden te bieden die gebaseerd zijn op de persoonlijke aankoophistorie (kijk voor een voorbeeld op Amazon.com).

  18. Zorg voor een koerswisselaar bij internationale webshops
    Niet iedere bezoeker gebruikt dezelfde munteenheid. Zorg ervoor dat de bedragen makkelijk om te rekenen zijn op uw website.

  19. Maak een gratis nieuwsbrief
    Terugkerende kopers zullen het waarderen als zij op de hoogte gehouden worden over aanbiedingen, nieuwe producten en andere interessante nieuwtjes. E-mail is nog springlevend, maar dan moet de nieuwsbrief wel goed gesegementeerd zijn en werkelijk relevante content bevatten.

  20. Bewaar de inhoud van het winkelmandje
    De nieuwe cookiewetgeveing maakt het ons als marketeers lastiger. Maar probeer als het mogelijk is middels een cookie de inhoud van het winkelmandje te bewaren. Een bezoeker die op een later moment terug komt hoeft dan niet weer opnieuw alle producten toe te voegen. U verlaagt daarmee de besteldrempel en heeft een groetre kans op conversie.

  21. Zorg voor goede, volledige informatie op uw website
    Zorg ervoor dat de informatie op uw website zo volledig mogelijk is, dit wekt vertrouwen en zorgt voor geloofwaardigheid. Daarnaast is de kans kleiner dat bezoekers contact met u moeten opnemen voor het opvragen van informatie.

  22. Leer van uw concurrenten
    Bekijk hoe uw concurrenten bezoekers omzetten in kopers door regelmatig hun websites te bezoeken. Hoe ziet hun website eruit? Hoe navigeert de bezoeker door hun website? Hoe kan de bezoeker afrekenen? In plaats van het wiel zelf uit te vinden, kunt u het beste idee net zo goed lenen. dat hoeft niet altijd een webshop uit uw eigen branche te zijn.

  23. Versterk de aantrekkingskracht van uw website
    Geef kopers een reden om terug te komen naar uw website. Vernieuw uw website regelmatig en zorg voor inspirerende of praktische online tools. Bijvoorbeeld een online wensenlijstje of een 'wizard' die helpt om de ideale televisie te vinden. Dit zorgt voor een website met terugkerende bezoekers en dat is stukken goedkoper dan steeds nieuwe bezoekers werven.

  24. Geef kopers de mogelijkheid beoordelingen te plaatsen
    Een positieve beoordeling van een tevreden koper is voor u de beste reclame. Natuurlijk kan dit ook in uw nadeel werken, een negatieve beoordeling is in sommige gevallen fataal voor de verkoop. Verwijder een product uit uw aanbod als het veel negatieve beoordelingen krijgt. Maar probeer altijd eerst het probleem op te lossen en publiceer uw reactie en oplossing bij de negatieve beoordeling. Klanten zien zo dat u ook als het een keer niet goed gaat, er alles aan doet om het op te lossen.

  25. Zorg dat het ontwerp van uw website uw doelgroep aanspreekt
    Bedenk hoe de uitstraling van uw website kan aansluiten bij uw doelgroep. Als u bijzondere messen verkoopt, is een meisjesachtige uitstraling niet passend. Groots, stoer en mannelijk past in dit geval beter bij uw doelgroep. Andersom geldt dit ook, als u borduurpatronen verkoopt, sluit juist een meer vrouwelijk ontwerp goed aan bij uw doelgroep (behalve als u heeft ontdekt dat juist mannen uw webshop bezoeken natuurlijk...).

  26. Zorg voor geoptimaliseerde landingpages
    Zoekmachineoptimalisatie is erop gericht om bezoekers via zoekmachines te werven. Veel webshop eigenaren vergeten om voor de belangrijkste zoekwoorden specifieke landingpages te maken. Niet alleen om beter vindbaar te zijn, maar juist ook om de conversie te verhogen. Een bezoeker die de term waar hij/ zij op zocht op de binnenkomstpagina direct tegen komt is eerder geneigd om verder te lezen en mogelijk te converteren.

  27. Testen, test, test
    Het verhogen van de conversie van uw webshop is geen eenmalig kunstje. Probeer doorlopende kleine aanpassingen uit en meet het resultaat. Teksten op buttons, kleuren van links, echt alles kan een verschil maken. Binnen Google Analytics zit een tool (website optimizer) waarmee gemakkelijk a/b testen zijn uit te voeren.