Serc

De zin en onzin van linkbuilding en Pagerank

De zin en onzin van linkbuilding en Pagerank

van Bas Roijakkers

Je kan nog zo’n briljante site in elkaar hebben gezet, met ijzersterke structuur en relevante content, als geen enkele andere site naar jouw website linkt, zul je niet snel hoog komen in Google. Het is zaak te gaan linkbuilden, dat wil zeggen inkomende links op je website krijgen.

Dit lijkt misschien een kwestie van links uitwisselen met iedereen uit je netwerk en je aanmelden bij online bedrijvengidsen en portals. Zo simpel was het ooit, maar sinds een paar jaar niet meer. Het is zaak vooral relevante backlinks te krijgen met relevante ankerteksten op sites met een hoge Pagerank.

Bovendien zul je op je eigen website zo weinig mogelijk uitgaande links moeten hebben, dit kost je namelijk pagerank-juice. Veel van de Pagerank die je opbouwt met je inkomende links, verspil je met je uitgaande links. Op deze manier gaat Google tegen dat je alleen maar een hoge Pagerank krijgt door links te ruilen. Als je echt geen juice wilt verspillen op je homepage (meestal de pagina met de hoogste PR), geef dan de eigenschap rel=”nofollow” mee aan je uitgaande links. Deze links worden dan niet meegewogen in de berekening van Pagerank. Andersom: als jij een link bij iemand anders krijgt, en deze persoon zet de link op nofollow, draagt de link niet bij aan jouw Pagerank. Dus kijk hier wel mee uit, you get what you give.

Pagerank

Pagerank is een systeem bedacht door een van de oprichters van Google Larry Page in zijn studententijd. Het is een cijfer wat gegeven wordt van 1 tot 10 aan de hand van een complexe berekening van inkomende en uitgaande links van een website. Sites met PR9 en PR10 zijn letterlijk op één hand te tellen (Google, Facebook, Twitter). Als gemiddeld klein tot middelgroot bedrijf zul je zeker voor een PR3 moeten gaan, tot maximaal een PR5. Vanaf PR6 begint het grote werk. Er bestaan verschillende add-ons en websites om de Pagerank weer te geven.

Het systeem van Pagerank is logaritmisch, dat wil zeggen dat het zo’n tien keer moeilijker is om van 4 naar 5 te gaan, als van 3 naar 4. Een backlink op een PR5 is daarmee vele malen beter dan bijvoorbeeld een PR2 link. Je kan je dus aanmelden bij tientallen online bedrijvengidsen en portals met PR1, één artikel op een relevante site met PR5 is vele malen meer waard!

Hoewel de berekening van Pagerank niet alléén maar door deze inkomende en uitgaande links bepaald wordt (sites met echte relevantie, zoals van de overheid, krijgen sowieso een hogere pagerank, zoals USA.gov die PR10 heeft), is het in grote lijnen wel rekenkundig te bepalen. In onderstaand overzicht is de waarde van links ten opzichte van elkaar globaal te zien.
Do the math!

Onderzoek de concurrentie

Een voordeel (of nadeel) aan internet is dat alles transparant is. Wil je gaan linkbuilden, kan je concurrentie gaan onderzoeken waar zij hun backlinks hebben staan. Door simpelweg het webadres in te tikken in Google of de URL op Alexa op te vragen, kan je onderzoeken hoe de concurrent zijn links heeft opgebouwd, vervolgens kan je dezelfde links proberen aan te vragen.

Zorg voor relevantie

Linkbuilding kan een boost geven aan je Google positie. Staar je er echter niet blind op, Pagerank is niet meer de holy grail die het is geweest. Content blijft king en links zijn eigenlijk alleen nog maar goed voor je SEO als de sites waarop ze staan relevant zijn. De inhoud van de site waar jouw link opstaat geeft de waarde mee aan je link. Een link voor een grafisch ontwerper op een designsite is veel beter dan op een site voor sportvissen. Zorg er dus voor dat je links een goede neighbourhood hebben.