Serc

SEO: 10 tips voor een goede basis van je website

SEO: 10 tips voor een goede basis van je website

van Bas Roijakkers

SEO is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, ofwel de kunst je website zo in te richten dat zoekmachines (lees: Google, die in Europa 95% procent van de markt beheerst) jouw website zo optimaal mogelijk indexeren. Het algoritme van de zoekmachine is zeer gecompliceerd en de waarde van een website wordt bepaald door oneindig veel factoren.

Wél is het mogelijk je website bovengemiddeld te laten scoren door vanaf het begin van de bouw van je website rekening te houden met een aantal belangrijke – beïnvloedbare – factoren, en ná het lanceren goed te monitoren hoe je website is geïndexeerd met Google webmastertools, en te blijven linkbuilden. Hier 10 tips voor een goede SEO-basis van je website:

Zoek drie keywords waarop je website gevonden moet worden.

Onderzoek op welke keywords je gevonden wil worden, het liefst natuurlijk keywords waarop veel gezocht wordt, met niet té veel concurrentie (. Gebruik hiervoor de Google Keywords Tool. Gebruik je gekozen keywords in de titel van je website (maximaal twee keer), zorg dat ze één keer binnen een H1 tag worden genoemd, gebruik ze in de alt-beschrijvingen van je images en zorg voor relevante content over die keywords.

Zorg voor een snelle website.

Laadtijd wordt een steeds belangrijkere SEO-factor. Zorg dat je website binnen twee seconden geladen is. Test je website eens op Pingdom Tools en zie hoe de laadtijd opgebouwd is.

Gebruik belangrijke woorden in de hoofdnavigatieknoppen.

Naast dat Google de woorden van de hoofdnavigatie zwaar weegt, geeft Google tegenwoordig ook een mooie index weer direct onder de zoekresultaten, zogeheten sitelinks. De keywords worden hiermee direct als menu weergegeven, zorg dus dat deze woorden relevant zijn!

Zorg dat mensen makkelijk contact kunnen opnemen.

Doe het niet te opzichtig, maar leg de drempel laag om contact op te nemen. Zorg voor een call-to-action, een simpel in te vullen formulier moet snel te vinden zijn!

Zorg dat de content op je website relevant is.

Tekst kopiëren van andere sites heeft weinig zijn, dubbele content wordt door het alogritme van Google direct opgemerkt en dit kost je gegarandeerd een hoge positie. Als je gevonden wil je worden, schrijf originele relevante content.

Vermijd Flash.

Qua webdesign kan Flash iets moois toevoegen, echter Flash is niet te indexeren door de Google-bots. Bovendien is het niet te openen op mobiele apparaten. Gebruik Flash alleen als je een speciale mobiele versie van je site hebt gemaakt en puur illustratief (dus niet content-gericht).

Zorg dat anderen naar jouw website linken.

Linkbuilding is onmisbaar voor een hoge positie. Google bepaalt voor een groot deel de waarde van een website aan hoeveel mensen erover praten op internet, logisch! Hoe vaker jouw site genoemd wordt op andere sites, hoe beter. Liefst websites met een hoge pagerank, een link op een pagerank 5 site is vele malen beter dan op een pagerank 1 site.

Gebruik alle alt + title images voor plaatjes + links.

Je kan alle links en plaatjes alt en title tags geven. Maak deze uniek, maar mét je vooraf uitgekozen steekwoorden. Gegarandeerd succes.

Gebruik je H1 en H2 headings goed.

H1 en H2 tags worden zwaargewogen. Gebruik de H1 tag maar één keer om er maximaal rendement uit halen, gebruik de H2 voor kopjes in de kopij met relevante keywords. Maak belangrijke woorden in de lopende tekst bold om deze net zwaarder te laten wegen.

Schrijf een blog

Een blog zorgt voor content, voor dynamiek (als je dikwijls schrijft en als er gereageerd kan worden) en voor hits, mits de content relevant is natuurlijk.