Serc

Zoekmachine optimalisatie (SEO) vs. Adwords (SEA)

Zoekmachine optimalisatie (SEO) vs. Adwords (SEA)

van Bas Roijakkers

De beste manier om leads te krijgen op je website is door hoog te scoren (zeker een top 5 positie op veelgezochte keywords) in de natuurlijke – onbetaalde – zoekresultaten van Google. Echter, SEO is hard work, je zal flink aan de bak moeten.

Zo zal je onder andere relevante, originele (dus niet gekopieerde) content moeten gaan schrijven, een juiste categorie-structuur van je inhoud moeten maken, de homepagina zo indelen zodat er nergens pagerank ‘juice’ verloren gaat, verder zal je flink moeten gaan linkbuilden (ofwel links krijgen op relevante sites met keyword-ankerteksten), bloggen en natuurlijk je social media in moeten zetten om boven de rest uit te stijgen. En vaak verlies je het dan nog van websites met een lange geschiedenis. Want ook leeftijd – betrouwbaarheid in de ogen van Google – is een van de zwaarwegende factoren.

CTR en Kosten per conversie

Een snellere manier om te scoren zijn Adwords. De naam zegt het al, je koopt als het ware ‘woorden’ van Google. Dit kost geld, maar de resultaten zijn gegarandeerd, en meetbaar. De kosten per klik (CTR: Click Through Rate, verhouding tussen aantal weergaves en aantal klikken op uw adwords-advertentie) worden exact berekend.

Door een speciale landing page te maken voor je advertentie, en – voor een optimale meting – een speciaal ‘adwords’ telefoonnummer te openen, kan je zelfs de exacte kosten per conversie berekenen. Een conversie is een vooraf gesteld doel: een nieuw klantcontact, een verkocht product of een aanmelding.
Doordat je de kosten per conversie kan bereken, kan je snel duidelijk krijgen of een adwords-campagne winstgevend, en dus de moeite waard is. Je kan bovendien aangeven hoeveel je over hebt voor een klik op een bepaald keyword. Keywords met veel concurrentie zijn duurder dan keywords met een lage concurrentie. Zo kan een woord als ‘verzekering’ al snel zo’n 8€ per klik kosten, en het woord ‘konijn’ zo’n €0,30 per klik.

Kwaliteitsscore

Het gaat Google bij de advertenties niet alleen om wie het meest betaald. Immers, voor het kwaliteitsniveau van Google is het erg belangrijk dat de bezoeker relevante resultaten voorgeschoteld krijgt. Hiervoor is een systeem bedacht van kwaliteitsscore. Het werkt als volgt:
het algoritme van Google houdt precies bij welke keywords op jouw landingspagina relevant zijn en geeft je advertentie een kwaliteitsscore van 1 tot 10. Op basis van die kwaliteitsscore wordt bepaald of je korting krijgt of dat je toeslag betaald op je advertenties. Advertenties met een hoge kwaliteitsscore zijn volgens Google relevante advertenties en krijgen voorrang op advertenties met een lage kwaliteitsscore.

De ‘bonus/malus’ tabel ziet er zo uit (op basis van een kwaliteitsscore 7):

  • Score 10:Korting 30%
  • Score 9: Korting 22,20%
  • Score 8: Korting 12,20%
  • Score 7: -
  • Score 6: Toeslag 16,70%
  • Score 5: Toeslag 40%
  • Score 4: Toeslag 75%
  • Score 3: Toeslag 133%
  • Score 2: Toeslag 250%
  • Score 1: Toeslag 600%

Het is dus zaak een advertentie (en landing page) te maken die minimaal een kwaliteitsscore 7 heeft.